Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Famke JanssenLenore
Maggie GraceKim
Forest WhitakerFranck Dotzler
Jon GriesCasey
Dougray ScottStuart St John

Uinspirerede samlebåndsfilm

At den f√łrste Taken ikke alene ville blive en gigantsucces, men ogs√• startskuddet p√• Liam Neesons karriere som actionstjerne, var der n√¶ppe mange, som havde regnet med. If√łlge Neeson selv var det da heller ikke selve filmen, men snarere udsigten til at skulle tilbringe tre m√•neder i Paris, der fik ham til at tage rollen. Meget er dog sket i mellemtiden, og her i 2015 virker det stort set som en selvf√łlge, at Taken 3 vil blive en √łkonomisk succes. Sp√łrgsm√•let var s√•, om seriens popularitet s√• ville give r√•derum til nyt√¶nkning?

Lad mig bare sige det, som det er: Taken 3 er alt andet end innovativ. Ganske vist tager filmen udgangspunkt i mordet p√• ekskonen i stedet for en kidnapning, som det var tilf√¶ldet med de f√łrste to film, men handlingen er den samme: Liam Neeson er i rollen som eksspionen Bryan Mills, ene mand, n√łdsaget til at finde gerningsm√¶ndene og tage h√¶vn.

Det st√łrste problem ved Taken 3 er dog ikke, at den benytter sig af pr√¶cis samme skabelon som de to forg√¶ngere. Det er derimod, at den ikke form√•r at udnytte de elementer, der gjorde den f√łrste film i serien vellykket. I stedet for at koncentrere sig om actionscenerne og Neesons karisma fors√łger filmen nemlig p√• klich√©fyldt vis at introducere en personlig konflikt i form af datterens graviditet, som holdes hemmelig for Bryan. Endnu v√¶rre er det dog, at actionsekvenserne, der ellers er filmens omdrejningspunkt, ofte mangler gennemslagskraft. Det skyldes blandt andet, at filmens billedside, som danske Eric Kress st√•r for, grundet den heftige og abrupte klippestil, aldrig kommer til sin ret.

N√•r man ser Taken 3, er det sv√¶rt ikke at f√• indtrykket af en film, der er lavet udelukkende med henblik p√• at f√• sorte tal p√• bundlinjen. Plottet er n√¶sten pr√¶cis som i forg√¶ngerne, den personlige konflikt er klich√©fyldt og selv actionscenerne er forglemmelige. Hvis man ser bort fra Liam Neesons b√•de sympatiske og karismatiske indsats, der g√łr filmen bare nogenlunde spiselig, har Taken 3 ikke meget at byde p√•.

I Syrien21/6

Hvilken sangerinde spiller Gud i Dogma?