Ulrich ThomsenSimon
Nikolaj Lie KaasTristan
Thomas Bo LarsenKlaus
Maria BonnevieAnne
May AndersenSanne

Retten til det lykkelige liv

Susanne Bier er pÄ vej til at blive en af de stÊrkest profilerede danske instruktÞrer. Hun skifter hjemmevant mellem den danske andedam og internationale storproduktioner, og hun har tilsyneladende ingen problemer med at fÄ de bedste skuespillere med pÄ sine film. En chance til er et fremragende eksempel pÄ, hvordan et stykke sensationsprÊget pulp kan forvandles til et raffineret melodrama, nÄr det fÄr hele den royale overhaling og alle gÄr ind til opgaven med fuld seriÞsitet.

Nordisk Film - Rolf Konow
Andreas og Anna lever livet ved havkanten i moderne designeromgivelser og ro pĂ„ bagsmĂŠkken. De er for nylig blevet forĂŠldre, og nok krĂŠver Andreas’ karriere som politimand, at han arbejder pĂ„ utraditionelle tidspunkter, men man forstĂ„r, at livet hĂŠnger sammen for den lille familie. Omvendt er der oplĂžsning og deroute for junkierne Tristan og Sanne, hvis ligeledes nyfĂždte ligger skrigende i en daggammel ble i et garderobeskab, nĂ„r politiet kommer pĂ„ besĂžg. Derfor virker det ogsĂ„ ekstra urimeligt, at det er Andreas og Annas dreng, der en nat dĂžr den frygtede vuggedĂžd. Anna gĂ„r op i limningen og i et forsĂžg pĂ„ at bringe balance i tingene, tager Andreas en drastisk beslutning.

Bier vil gerne diskutere skellet mellem livets indbyggede uretfĂŠrdighed og menneskets forsĂžg pĂ„ at rette op pĂ„ denne ulighed. Hvorfor gĂ„r det galt for de gode og godt for de onde? Skal man gribe ind i livets uforudsigelige udfald eller skal man resignere og acceptere? Det er glimrende diskussioner, og det vil vĂŠre en del af samtaleemnet, nĂ„r man – sikkert tĂ„revĂŠdet – forlader biografsalen. Bier skruer ekstraordinĂŠrt op for filmsprogets fĂžlelsesapparat, og nĂ„r man som denne anmelder sidder med sin sĂžns sut i lommen, som man glemte at lĂŠgge i vuggestuen, sĂ„ gĂ„r flere af filmens scener direkte ned i forĂŠldregenets hjertekule.

Nordisk Film - Rolf Konow
Under det effektive stormlĂžb pĂ„ fĂžlelserne er det fascinerende at betragte, hvordan Bier og Anders Thomas Jensen tager deres thriller, som i sin kerne er bĂ„de primitiv og overgearet, og som med en anden My Fair Lady lĂžfter den op til et ’rigtigt’ drama med store fĂžlelser og endnu stĂžrre skuespillerprĂŠstationer. Det er vildt kalkulerende og meget dygtigt gjort – og selv om man som tilskuer nok bliver drevet rundt i fĂžlelsesmanegen, sĂ„ mĂ„ man jo blot konstatere, at man fĂžlger velvilligt med.

IndlÊg:

I hvilken film indgår der ikke en begravelse?

Sűg pć Google