Anmeldt af:Nadia Parbo

Hugh BonnevilleMr. Brown
Sally HawkinsMrs. Brown
Ben Whishawst: Paddington
Imelda Stauntonst: Aunt Lucy
Michael Gambonst: Uncle Pastuzo

Kloge, klodsede og kære Paddington

Denne anmelder havde aldrig oplevet den lille børn, Paddington, før spillefilmen. Måske var det derfor, at jeg ikke havde forventninger af nogen art. En familiefilm plejer trods alt at have de samme symptomer som en romantisk komedie, hvor man ved, hvad man går ind til og ikke forventer hverken originalitet eller oprigtig tække. Men Paddington gør den slags kyniske holdning til skamme i en film, der er ligeså oplagt, som den er legesyg. For slet ikke at tale om den charme, der gør Paddington til en udpræget fornøjelse for både børn og voksne.

Paddington er en uhyre aktuel film i disse dage, hvor fremmede anses for en stor trussel. Den lille bjørn er en anden art end os mennesker, han er kun en meter høj og han taler et sært bjørnesprog (spørg ham ikke om hans navn). Alligevel er han mere end værd at beskytte for familien Brown, der hurtigt overvindes af hans charme og klodsede facon. Det er ikke svært at forstå, for som den engelske familie begynder at knuselske den lurvede herre, har os tilskuere også for længst overgivet os. Det samme kan dog ikke siges om den onde Millicent, der vil gøre alt for at få fat i den talende bjørn og udstoppe han til Londons naturhistoriske museum.

Filmen om den peruvianske bjørn, der kommer til London med åbne øjne og et stort hjerte, er i den grad også noget for voksne, hvad end det er med dens kvikke humor eller diskrete filmreferencer til eksempelvis Indiana Jones-filmene og The Untouchables. For bare at nævne et par stykker. Det betyder dog ikke, at børnene bliver overset. De kan også sagtens være med, når Paddington kommer til at oversvømme badeværelset eller klistrer sig selv ind i tape. Ih, han er fjollet, den søde bjørn! Som voksen kan man savne de engelske stemmer i stedet for de danske, der har en lidt trættende tendens til at sta-ve sig i-gen-nem al-le ord, men det må man vel leve med, når der står "familiefilm" i beskrivelsen.

Både budskab og animation er smukt i denne ekstremt vellykkede film om den lille bjørn i en stor, farlig verden. Desuden er det januar, årets måske kedeligste og mest triste måned, så hvorfor ikke tage børnene og bedsteforældrene ved hånden for at se Paddington? I vil med garanti alle hygge jer gevaldigt, for dét her er, hvad familiefilm burde stræbe efter: En morsom, oplivende, indsigtsfuld og empatisk fortælling om en lille bjørn, der bare vil have et sted at høre hjemme i verden.

Lys i mørket17/8
69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8