Anmeldt af:Nicki Jensen
Samuel Theis

Premieredato:29-01-2015
Angélique LitzenburgerAngélique Litzenburger
Joseph BourMichel Henrich
Samuel TheisSamuel Theis

Når festen slutter

Fransk film har de seneste år været en skygge af sig, særligt når den ellers stolte filmnation kan se tilbage på bl.a. 50’ernes franske nybølge og senere den æstetisk eksplosive Cinéma du Look bølge i 80’erne. Der mangler simpelthen bid. Cannes Filmfestivalen gør ellers sit for at promovere de franske film internationalt, hvor der bestemt også er interessante bidrag imellem. Party Girl er en af disse, der fik opmærksomhed i Un Certain Regard kategorien.

Øst for Paradis
Angélique (Angélique Litzenburger) er en kvinde nær de 60 år, som har levet det meste af hendes tilværelse på den lokale stripbar som champagnepige og værtinde. Uden særligt meget omtanke for fremtiden eller omverdenen, og mest for at feste i nuet. Da Michel (Joseph Bour), en af de faste stamkunder, erklærer Angélique den store kærlighed, beslutter hun sig for at gribe chancen. Måske kan det samle hendes splittede familie, bl.a. med fire voksne børn, måske er der en chance for at leve et stabilt liv. Men når spændende er det at være husmor, nu når livet indtil da har været én lang fest?

Det er livets store spørgsmål, Angélique pludseligt står ansigt til ansigt med. Hun er ikke længere en ung, smuk kvinde og hun vågner op hver morgen med tømmermænd, i en ensom lejlighed. Festen er ved at være slut, og det er smerteligt at se i øjnene. Erkendelsen bliver derfor også helst druknet i vodkashots og høj musik, nat efter nat. Da Michel træder frem og tilbyder et andet liv, med håbet om at samle hendes fire børn og få rettet hendes liv hen i en mere anstændig retning, bliver det også svaret på disse spørgsmål.

Øst for Paradis
Party Girl går i flæsket på de universelle spørgsmål om skiftet fra ungdom og alderdom, og gør det eksplicit. Livets efterår kommer snigende, hvor Angéliques modsvar er at lukke øjnene feste det væk. Hvor hendes børn, mere eller mindre, har kæmpet sig ud af den sociale arv, fastholder Angélique illusionen om livet som en ubekymret fest – og føler sig truet, når hun antastes. En reaktion de fleste mennesker ville have, vel sagtens.

Filmen kunne sagtens have været blevet mere end et socialrealistisk slice of life portræt fra en lille by på den fransk-tyske grænse, som i sig selv har kæmpet med historisk splittelse og opnået en vis harmoni. Historien er baseret på virkelige hændelser, da Angélique Litzenburger pludseligt skulle giftes – mens det meste af persongalleriet spiller dem selv, samtidig med at hendes søn Samuel Theis er instruktør og selv medvirker. Derfor er det ærgerligt, at dramaet ikke følges helt til ende, nu potentialet bestemt er tilstede. Desværre føles Party Girl som en kortfilm, der er blevet forlænget en time for meget, og dermed bliver alt for lang i spyttet.

I Syrien21/6

Hvorfor blev Arnold Schwarzenegger nødt til at nedtone sin træning under filmningen til Conan the Barbarian?