Anmeldt af:Nadia Parbo

Keira KnightleyJoan Clarke
Matthew GoodeHugh Alexander
Charles DanceCommander Denniston
Mark StrongStewart Menzies
Allen LeechJohn Cairncross

Da Alan Turing ændrede verden

Det er utroligt hvad en fremragende skuespillerpr√¶station kan g√łre ved en i forvejen god film. The Imitation Game er et godt eksempel p√• et v√¶rk, der i sig selv er us√¶dvanligt godt, men bliver endnu bedre p√• grund af en nuanceret pr√¶station, der b√•de er i stand til at formidle d√¶mpet forbitrelse og udpr√¶get frustration. Og alting derimellem. For ikke at snakke om filmen selv, der fort√¶ller alle biografiske film, hvordan den slags skal sk√¶res.

Historien om matematikeren Alan Turing, der i den grad var med til at bek√¶mpe en stor del af krigen (alts√• Anden Verdenskrig), er et godt stykke Hollywood-h√•ndv√¶rk. Udenfor lurer den store verdenskrig, men ogs√• indenfor, i sindets afkroge, lurer selvhadet over en homoseksualitet, der bare ikke kan styres. Men det er ikke derfor, at instrukt√łr Morten Tyldum med The Imitation Game har lavet en film, der er bedre end de fleste af sin slags. The Imitation Game er nemlig en film, der br√¶nder for at blive fortalt. I den sidste halvdel br√¶nder uretf√¶rdigheden igennem. Uretf√¶rdigheden over at v√¶re en homoseksuel mand i England i 1940‚Äôerne. Uretf√¶rdigheden over at v√¶re forhadt ved at v√¶re en outsider. Og, is√¶r, uretf√¶rdigheden i at have sl√•et et slag for sit land og aldrig v√¶re i stand til at h√łste √¶ren for det.

Den slags er sv√¶rt at formidle uden at sk√¶re det ud i pap, men Tyldum g√łr det. Han f√•r dog ogs√• en del hj√¶lp af sin (som altid) fremragende hovedskuespiller Benedict Cumberbatch, der endnu engang viser os, at han er et lysende talent p√• filmhimlen. Turing kunne nemt v√¶re et uudholdeligt, selvmedlidende og overordentligt arrogant selskab. Det er han ogs√•. Men takket v√¶re Cumberbatch er det ogs√• sv√¶rt ikke at holde af dette besatte geni, der pr√łver at kommunikere med omverdenen, men altid finder, at tal er meget nemmere at tale med end de besv√¶rlige mennesker.

At sige at The Imitation Game er en sand historie fra ende til anden, ville nok v√¶re at tage munden fuld. Der er lavet nogle tydelige √¶ndringer for at skabe lidt mere dramatik, hvor der ellers udelukkende ville v√¶re scener med en mand, der fiksede en matematisk maskine, men det g√łr intet, for det er nok ogs√• derfor, at The Imitation Game form√•r at v√¶re hjertesk√¶rende og triumferende p√• samme tidspunkt. Og s√• p√• grund af Cumberbatch selvf√łlgelig. Alan Turing var i forvejen et pr√¶gtigt menneske. Benedict Cumberbatch g√łr ham uforglemmelig.

Hvorfor var der store protester, da Elia Kazan vandt en æres-Oscar i 1999?