Anmeldelsesdato:25-11-2014
T.J. MillerLucas
Stanley TucciJoshua
Sophia MylesDarcy
Kelsey GrammerHarold Attinger
John Goodmanst: Hound

Tomgangs-Transformers

For et par år siden besteg jeg Kilimanjaro. Turen op til toppen foregår om natten, 7 timers vandring i mørket uden anden udsigt end hælene på medbestigeren foran. 7 timers vandring ind i et mentalt vakuum, hvor tankerne kan få lov til at flyde frit for til sidst at gå helt i opløsning og forsvinde – en interessant øvelse midt i en travl hverdag, hvor hjernen ellers arbejder på højtryk for at holde resten af kroppen inde i gamet.

Michael Bay giver nu hele den købevillige globale befolkning chancen for at opleve samme tilstand af mentalt tomrum med den fjerde film i hans legesyge, men også helt overstyrede Transformers-serie. Fra den første films til tider ægte begejstring over de store Transformers – hvis fineste kvalitet, udover deres trang til at ville enten ødelægge eller beskytte menneskeheden, er deres forvandlingsevner – er vi nu endt i en kommerciel blindgyde, hvor Bay mekanisk pumper mere og mere i blandingen, så enhver rest af den originale charme og humor er gået op i røg.

For der er meget røg, larm og smadder i , der kalkuleret tromler ud over stepperne. To timer og 45 minutters spildtid uden hoved og hale på andet end de massive reklamefremstød samt et massivt lefleri for det kinesiske marked (hvor den her dagen før premieren er blevet den mest indtjenende film nogensinde).
Problembarnet Shia LaBeouf er sendt sikkert videre mod skandalefyldte farvande, så i den nye historie, der udspiller sig 5 år efter det store slag i Chicago, er det Mark Wahlberg, der er i front som opfinderen Cade Yeager, som bor langt ude på landet med en smækker-lækker datter. Opfindelserne giver ingen penge, og alt ser lidt sort ud, indtil Cade slæber en gammel lastvogn med hjem. Det er i virkeligheden Optimus Prime, der ganske som de øvrige Autobots er gået i skjul efter at den amerikanske regering har sat jagten ind på alle Transformers – gode som onde. Skylden for Chicago skal placeres – og den er endt hos alle, der er anderledes. En tematik, der behandles så meget mere elegant i f.eks. X-Men-serien.

Plottet snor sig herefter af stadig mere kringlede veje, mens den ret uinteressante konspiration optrevles. Et firma med delvist fornøjelige Stanley Tucci i front arbejder på at udvinde Transformers-teknologien til andre nyttige formål, FBI har gang i elimineringsmissioner ledet af Kelsey Grammer – og oven i det hele er der nogle andre og endnu mere onde Transformers på spil lige i udkanten af atmosfæren. Alle er fedtet ind i det, som i bund og grund blot er endnu et slag destruction derby mellem gode og onde robotter. På et tidspunkt midtvejs – altså der, hvor en mere brugervenlig film havde rundet plottet af og kørt rulletekster – rykker hele handlingen til Kina, så der også kan blive tyndet lidt ud i Hong Kongs skyline. Nu tilsat lidt drage-transformers (Dinobots, der blev opfundet, da legetøjsserien var på retur) – det skulle jo nødig hedde sig, at man missede en oplagt merchandise-mulighed.

Michael Bay kan i dén grad lave flotte billeder og syndig fornøjelig action. Det er han bare holdt op med i Transformers-serien, og så er der faktisk intet andet tilbage end små tre timers non-stop smadder i teknisk topklasse, men så bedøvende i al sin larm, at man ender med at sidde helt tom og bare betragte computereffekternes hærgen. Bays entusiasme var drivkraften og eksistensberettigelsen i de første to en halv film – nu er der kun den kommercielle rutine tilbage, og så må man hellere tage vandrestøvlerne på og søge det mentale vakuum ude i den friske Transformers-frie natur.

(- af LB)

Hvis ikke de 2 timer 45 minutter er nok snasket underholdning, så er der heldigvis yderligere tre små timers ekstramateriale at savle over med bluray-udgivelsen.
Disk 1 byder kun på filmen – og nej, der er intet kommentarspor fra Hr. Bay – men disk 2 ligger til gengæld inde med masser af herlige optagelser fra filmens optagelser.

Bonusskiven er overskuelig inddelt i blot 6 menupunkter, men punkt 2: "Evolution within Extinction" fylder over 2 timer og er en solid omgang "bag kameraet".

Det omfattende ekstramateriale er næsten også i stand til at sætte Michael Bay i lettere formildende perspektiv, men det er nu egentlig alle folkene omkring ham, der syner mest sympatiske. T.J. Miller har lige frem fået sig et helt indslag, hvor han fjoller rundt og taler med Mark Wahlberg, Kelsey Grammer og endelig også Bay selv, der forsøger at lave grin med sit eget image. Det er op til en selv om det lykkedes ham.

De første tre menupunkter på skiven er dog fin underholdning for filmens fans; mens punkt fire handler om Hasbro og sidste punkt består er to trailers til filmen selv og to Transformers-relaterede trailers.

Fyldigt ekstramateriale altså, og det meste af det tilmed spændende!

Brad's Status14/12
Stalins død14/12