1989

Varighed:100 minutter
Instruktør:Erzs√©bet R√°cz
Anders √ėstergaard

Premieredato:05-11-2014

Det store tæppefald

Historien har aldrig ligget helt fast men altid v√¶ret genstand for b√•de forhandling og fortolkning. Et af de mest diskuterede og skildrede kapitler i nyere europ√¶isk historie er utvivlsomt den kolde krig. Det var som bekendt en krig uden destruktiv v√•benbrug men derimod udspillede den sig i form af sindrig statsterror og forvr√¶ngede fjendebilleder. Den kolde krig var med andre ord en periode med skarpt optegnede ideologiske fronter og spegede mods√¶tningsforhold, der opdelte verden mellem de gode og de onde. Den kolde krig kulminerede med Berlinmurens fald i 1989 og det kommunistiske systems sammenbrud. Efterf√łlgende har en str√łm af b√łger og film set dagens lys. Disse fors√łger ofte at fremstille en sammenfattende beskrivelse af begivenhederne eller g√• bag om enkelte menneskesk√¶bner. Derved bliver nye udl√¶gninger og kendsgerninger af de historiske forhold l√łbende fremlagt til enten verdens forf√¶rdelse eller forargelse.

√ėkonomi og diplomati
Den danske filminstrukt√łr Anders √ėstergaards seneste film 1989 stiller skarpt p√• den afsluttende fase af den kolde krig. I 1988 inds√¶ttes den unge og ukendte teknokrat Mikl√≥s N√©meth som Ungarns ministerpr√¶sident. Hans vanskelige opgave bliver at f√• bugt p√• den stagnerende √łkonomi og agere som diplomatisk partner mellem √łst og vest. Samtidig indflettes en flok DDR-borgeres dramatiske historie, hvilket giver filmen en mere personlig dimension. Karakteristisk for filmen er en st√łdt stigende sp√¶ndingskurve, hvor de politiske omst√¶ndigheder p√•virker almindelige menneskers hverdagsliv. N√©meth benyttes som den gennemg√•ede samlingsfigur, der binder filmen sammen og l√¶gger an til nye problemstillinger. N√©meth har en meget karismatisk fremtoning og virker desuden sober i sine efterrationaliseringer, hvilket g√łr filmen mere trov√¶rdig og sev√¶rdig.

Iscenesat og faktuelt
Filmen skildrer i et observerende og n√łgternt filmsprog den individuelle historie og det storpolitiske magtspil. Centrale n√łglepersoner under den kolde krig som Mikhail Gorbachev, Erich Honecker og Helmut Kohl medvirker i filmen. I visse scener er lyden synkroniseret. Det kan derfor sommetider v√¶re vanskelig at skelne mellem det iscenesatte og det faktuelle i filmen, hvilket er dens akillesh√¶l. Modsat afspejler denne fort√¶lleteknik i 1989 det dobbeltspil, der kendetegnede den kolde krig. Eller bedre et slags udspekuleret maskespil, der udadtil foregav, at alt fungerede i bedste velg√•ende, men indadtil d√¶kkede over undertrykkelse. Blandt de st√¶rkeste scener i 1989 er s√•ledes arkivoptagelserne af DDR-borgere, der rejser til Ungarn i h√•b om at f√• adgang til det forj√¶ttede Vesttyskland. Mange m√łder dog en s√¶rdeles krank sk√¶bne i form af hjemsendelse.

Et flertydigt perspektiv
Det er tydeligt, at √ėstergaard har gravet dybt i arkiverne. Filmen benytter et v√¶ld af stemningsfulde optagelser fra politiske marcher og m√łder. Derudover stiller 1989 skarpt p√• enkeltsk√¶bner, hvilket giver filmen en forfriskende sp√¶ndvidde. En vennegruppe beretter s√•ledes om deres ugentlige m√łder i en lejlighed. Her diskuterer de brandaktuelle politiske emner til lyden af dunkende rockmusik. Fort√¶llem√¶ssigt er denne pendulering mellem politisk andagtsfuldhed og privat ansp√¶ndthed filmens mest vellykkede greb. 1989 har tydeligvis ikke til hensigt at frems√¶tte et st√¶rk polariseret billede i form af et soleklart "for eller imod". Tv√¶rtimod undg√•r filmen en alt for entydig og favoriserende synsvinkel, men benytter n√¶rmere et flertydigt og problematiserende perspektiv, hvor verden ikke kun best√•r af gode og onde kr√¶fter, men af forskellige interesser, der kan v√¶re lige s√• vanskelige at f√• hold p√• som et stykke s√¶be i h√•nden.

Flerstrenget fortælleteknik
√ėstergaard har tidligere bevist, at han behersker dokumentarfilmsmediets myriader af muligheder. Her t√¶nkes p√• fremragende film som Burma VJ og Gasolin'. Kendetegnede for √ėstergaards film er en flerstrenget fort√¶lleteknik. Det g√¶lder ogs√• for 1989, der benytter flere narrative fort√¶lleformer, heriblandt dramadokumentar, arkiv og interview samt et velklingende og stemningsansporende lydspor. Specielt de knitrede og d√•rlige optagelser giver et indtryk af en meget fjern fortid, n√•r de stilles over for de moderne og knivskarpe interviewoptagelser. Hvis der skulle rejses kritikpunkter af filmen, ville det v√¶re mindre brug af scenerne med statsledernes m√łder og mere fokus p√• individerne. I det store hele er 1989 dog et interessant bud p√• endnu et kapitel i den mastodontiske bog om den kolde krig.

Bruce Willis er med i 12 Monkeys, men hvem instruerer?