Tema: Massemordere |
|
Det begyndte med Jack. Springheeled Jack, Jack the Ripper. Som et produkt af industrialiseringen, af storbyen, af moderniteten, dukkede en morder ud af Londons tåge i efteråret 1888. Siden Ondskabens øjne bragede igennem i 1991 har vi op gennem halvfemserne set en lind strøm af seriemorder-film. Denne weekend har opfølgeren til Kiss the Girls fra 1997 dansk premiere. Som den første film handler Edderkoppens spind ikke rigtig om massemordere, men den er alligevel grund nok til at vi ser nærmere på fænomenet, der næsten altid slæber succes efter sine blodige spor. |
|
|
 |  |  | |  | Den blodige arv Siden Ondskabens øjne vandt sine 5 Oscars, har vi op gennem halvfemserne set en lind strøm af seriemorder-film. Men det begyndte med Jack the Ripper og gennem Norman Bates og Hannibal Lector har vi fuldt det blodige spor op til i dag.
Læs mere her |
|
|
 |  |  | Edderkoppens spind Lee Tamahori fuldender sine bedrifter i Hollywood med en hamrende traditionel og et langt stykke af vejen rimeligt underholdende thriller. Plottet afvikles rutineret, og skuespillerne ganske godt fat. Men behovet for overraskelser trænger sig på.
Læs mere her |  | |
|
|
 |  |  | |  | Så få dog de får til at holde op Vi tager et kig på de tre film om Hannibal Lecter og hvordan forfatteren Thomas Harris' romaner kan forbindes med William Blake. Om forholdet mellem Clarice og Hannibal og hvilken rød tematisk tråd der løber gennem filmene og binder dem sammen.
Læs mere her |
|
|
 |  |  | Hannibal En af filmhistoriens mest markante seriemordere er tilbage i en forrygende flot og meget stilfuld thriller, som desværre er ligeså hul og indholdsløs som den er imponerende.
Læs mere her |  | |
|
|
 |  |  | |  | Bret Easton Ellis - American Psycho En af de mest markante bøger op gennem 90'erne handlede om en bestialsk massemorder, hans sygelige narcissisme og livet i et objektfikseret samfund. Læs her om bogens tilblivelse, og om hvorfor den næsten aldrig var blevet udgivet.
Læs mere her |
|
|
 |  |  | American Psycho American Psycho er velfungerende og formår både at ramme tonen i romanen og undgå den bestialske vold. Blot savner man identifikation med den stakkels Patrick Bateman og hans galskab, hvilket gør filmen til langt mindre end den kunne have været.
Læs mere her |  | |
|
|